Wiering Software
Informatie over het programmeren van spellen


Hoe maak je een spel?

    Veel mensen willen zelf ook spellen maken en vragen hoe dat moet en wat voor programma's je daarvoor kunt gebruiken. Deze pagina is bedoeld om je op weg te helpen.

    Om te beginnen zijn er veel verschillende manieren om een spel te maken, variërend van eenvoudige programma's waarmee je met wat klikken een heel spel maakt, tot gewone programmeertalen waar je je hele spel als code moet opschrijven.


    • Spellen maken zonder te programmeren
    • Er zijn veel programma's waarmee je spelletjes kunt samenstellen zonder daarbij echt te hoeven programmeren:

        De meest bekende en meest gebruikte is waarschijnlijk Game Maker door Mark Overmars. Daarmee kun je gemakkelijk eenvoudige spellen maken zonder te programmeren (hoewel het systeem ook een programmeertaal heeft voor gevorderde gebruikers). Als je nog geen ervaring hebt met programmeren en aan de slag wilt gaan is het waarschijnlijk een goed idee om hier een tijdje met te experimenteren. De gemiddelde kwaliteit van de spellen die hiermee gemaakt zijn is vrij laag, maar Game Maker is wel verbeterd in de afgelopen jaren en er zijn mensen die het voor shareware spellen gebruiken.

        Hier is een pagina met heel veel verschillende systemen om spellen mee te maken: Ambrosine's Games Page - Game Creation Resources.


    • Programmeertalen
    • De meeste mensen gebruiken een echte programmeertaal voor het schrijven van spellen. Hier zijn enkele voorbeelden:

        Wil je eenvoudig te leren taal, die speciaal ontwikkeld is voor het schrijven van spelletjes, en heb je wat geld te besteden, dan is Blitz Basic (Blitz3D of BlitzMax) waarschijnlijk de beste keus. Veel mensen gebruiken Blitz Basic voor shareware spellen, ook Wiering Software heeft Blitz3D gebruikt voor Olaf & Elmar.

        De meeste spellen van Wiering Software zijn gemaakt in Pascal / Delphi, dat is een prettige taal om mee te werken. Het oude Turbo Pascal 5.5 voor DOS is nu gratis te downloaden (registratie vereist). Hier is een voorbeeld van een DOS-spel dat je daarmee kunt compileren: Super Mario kloon met complete source code. Onlangs heeft Borland ook een gratis versie van Turbo Delphi gemaakt, maar deze is moeilijk te gebruiken voor spellen, aangezien je met de gratis versie geen componenten kunt toevoegen. Een alternatief is Free Pascal, een soort nieuwe versie van het oude Turbo Pascal voor vele platforms (kijk ook naar Lazarus, een soort Delphi omgeving voor Free Pascal).

        De meest gebruikte programmeertaal voor spellen is waarschijnlijk wel C / C++. Deze taal is wat moeilijker te leren dan Basic of Pascal. Dev-C++ is een goede (en gratis) programma waarmee je in C / C++ kunt programmeren. Er zitten ook verschillende game libraries bij. Sinds kort is er ook een gratis versie van Visual C++ van Microsoft: Visual C++ 2005 Express en voor het maken van spellen: XNA Game Studio.

        De taal die gebruikt is voor Sint Nicolaas & Zwarte Piet is Clean, a functionele programmeertaal, ontwikkeld op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Met de Clean Game Library is het mogelijk zonder teveel moeite een soortgelijk spel te maken (zie de source code van deze spellen). Helaas wordt dit niet/nauwelijks gebruikt, aangezien de taal erg moeilijk te leren is.

        Tenslotte is het ook nog mogelijk Flash-spellen te maken, die direct vanaf een webpagina te spelen zijn. Dat kan met Adobe Flash, maar ook hiervoor zijn er gratis alternatieven, o.a. haXe (voorbeeld van een klein Mario-spelletje geschreven in haXe).


    • Graphics
    • Naast het schrijven van het spel zelf, zul je ook graphics (plaatjes, tekeningen) willen toevoegen:

        Tile Studio (door Wiering Software) is een programma waarmee je graphics kunt maken voor spellen en deze ook zodanig kunt exporteren dat je ze eenvoudig kunt gebruiken in je spel.



Terug naar Wiering Software